Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2008

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση ως σύστημα βασισμένο στις αξίες της ισότητας και της δημοκρατίας αποτέλεσε βασικό στοιχείο της σοσιαλδημοκρατικής και σοσιαλιστικής θεωρίας, της οποίας είμαστε υποστηρικτές και εκφραστές. Έτσι λοιπόν η αξιολόγηση βασισμένη πάνω σε συγκεκριμένες αρχές κρίνεται θετική στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ο νόμος 3374/2005 εισάγει την αξιολόγηση στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. της χώρας. Η αξιολόγηση συνίσταται στη συστηματική, τεκμηριωμένη και λεπτομερή αποτίμηση, ανάδειξη και καταγραφή του έργου των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης και στην κριτική ανάλυση και διαπίστωση τυχόν υφιστάμενων αδυναμιών και αποκλίσεων σε σχέση με την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία, τους στόχους και την αποστολή τους (άρθρο 1, παράγραφος 2).
Τα κριτήρια και οι δείκτες αξιολόγησης είναι α) ως προς την ποιότητα του διδακτικού έργου, β) ως την ποιότητα του ερευνητικού έργου, γ) ως προς την ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, δ) ως προς την ποιότητα των λοιπών υπηρεσιών (άρθρο 3, παράγραφος 1).
Η αξιολόγηση θα γίνεται σε δύο στάδια. Την εσωτερική και την εξωτερική. Η διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη ΜΟ.ΔΙ.Π. (Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας) του ιδρύματος. Κάθε τμήμα ή σχολή ορίζει την ΟΜ.Ε.Α. (Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης), η οποία συγκροτείται από μέλη Δ.Ε.Π. των βαθμίδων του Καθηγητή και του Αναπληρωτή Καθηγητή και έναν εκπρόσωπο των φοιτητών (άρθρο 5, παράγραφος 2). Αυτό που αξιολογείται είναι: η ποιότητα και τα μέσα της έρευνας και διδασκαλίας, η δομή και το περιεχόμενο σπουδών, η φοιτητική μέριμνα, οι διοικητικές υπηρεσίες και η υλικοτεχνική υποδομή της μονάδας ή του ιδρύματος και αφορούν την ποιότητα της διδασκαλίας, την καλύτερη οργάνωση των μαθημάτων, τη συνεργασία με τους διδάσκοντες και τις προσδοκίες τους από τις σπουδές (άρθρο 5, παράγραφος 5).
Η εξωτερική αξιολόγηση συνίσταται στην κριτική – αναλυτική εξέταση των αποτελεσμάτων της εσωτερικής αξιολόγησης (άρθρο 7, παράγραφος 1). Αυτή γίνεται από την Ε.Ε.Α. (Επιτροπή Εξωτερικής Αξιολόγησης) και αποτελείται από πέντε μέλη προερχόμενα από το μητρώο ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων που τηρεί η Α.ΔΙ.Π. (άρθρο 8, παράγραφος 2).
Η αξιολόγηση σε εθνικό επίπεδο γίνεται από την Α.ΔΙ.Π. (Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας), η οποία αποτελεί ανεξάρτητη διοικητική αρχή (άρθρο 10, παράγραφος 1). Η Α.ΔΙ.Π. έχει τη γενική εποπτεία και το συντονισμό όλης της διαδικασίας της αξιολόγησης σε ελληνικό επίπεδο και σε συνεργασία με τα κράτη μέλη της Ε.Ε.. Η Α.ΔΙ.Π. συγκροτείται από δεκαπέντε μέλη: α) από έναν επιστήμονα με διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος, ο οποίος ορίζεται με απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, β) έξι εν ενεργεία καθηγητές ιδρυμάτων Α.Ε.Ι. με αντίστοιχη εξειδίκευση στους επιστημονικούς κλάδους, οι οποίοι προτείνονται από τους Πρυτάνεις, γ) τέσσερις καθηγητές ιδρυμάτων Τ.Ε.Ι. με αντίστοιχη εξειδίκευση στους επιστημονικούς κλάδους, δ) έναν εκπρόσωπο των φοιτητών, που ορίζεται από την Ε.Φ.Ε.Ε., ε) έναν εκπρόσωπο των σπουδαστών, που ορίζεται από την Ε.Σ.Ε.Ε., στ) έναν ερευνητή πρώτης βαθμίδας μη ακαδημαϊκών ερευνητικών ιδρυμάτων και ζ) έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων (άρθρο 10, παράγραφος 2).
Η Π.Α.Σ.Π. Τ.Ε.Ι. Καβάλας ως προοδευτική δύναμη αντιμετωπίζει κάθε ζήτημα κριτικά. Δεν ασκεί αρνητική κριτική χωρίς την προηγούμενη μελέτη των πτυχών του νόμου και των επιπτώσεων που αυτό θα φέρει, ούτε μοιρολατρεί, αλλά παρεμβαίνει και προτείνει με ουσιαστικό τρόπο για την καλυτέρευση του παρεχόμενου επιπέδου σπουδών. Θεωρούμε την αξιολόγηση ως μοχλό προάσπισης των τίτλων σπουδών μας απέναντι σε κάθε λογική απαξίωσής τους.
Ο νόμος της αξιολόγησης, όμως, όπως κατατέθηκε μας βρίσκει κάθετα αντίθετους!!
  • Δεν είναι δυνατόν να αξιολογούνται ιδρύματα τα οποία μεθοδευμένα υποχρηματοδοτούνται.
  • Ούτε βέβαια να υπάρχει τόσο μικρή εκπροσώπηση φοιτητών σε όλα τα όργανα της αξιολογητικής διαδικασίας.
  • Η αξιολόγηση πρέπει να γίνεται σε ένα πλαίσιο ανεξαρτησίας με μια ακηδεμόνευτη αρχή και όχι να διορίζεται από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας ο πρόεδρος της Α.ΔΙ.Π..
  • Να μην αποτελεί η αξιολόγηση μια ακόμη γραφειοκρατική πράξη.

Για μας αξιολόγηση σημαίνει γόνιμος διάλογος και ευγενής άμιλλα μεταξύ των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, κάθε τμήματος και ιδρύματος. Αυτά λοιπόν μπορούν να θεωρούνται τα εξής:

  • Καταγραφή και αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης στο επίπεδο των αναγκών των ιδρυμάτων.
  • Θέσπιση αξιολογητικού συστήματος όλου του φάσματος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Εύρεση των πραγματικών αναγκών των ιδρυμάτων και άμεση κάλυψη τους.
  • Εξασφάλιση, εξυγίανση και επέκταση του Ενιαίου Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Καθολική συμμετοχή των φοιτητών στη διαδικασία της αξιολόγησης όσον αφορά τη διδακτική διαδικασία, τους καθηγητές, τα συγγράμματα, την υλικοτεχνική υποδομή, τη φοιτητική μέριμνα.
  • Αξιολόγηση με δημοσιο-οικονομικά και ακαδημαϊκά κριτήρια και όχι ιδιωτικο-οικονομικά και κριτήρια αγοράς εργασίας.
  • Καμία πιστοποίηση πτυχίων και κατάταξη τμημάτων και ιδρυμάτων.
  • Καμία πιστοποίηση των γνώσεων των φοιτητών που οδηγεί στην παραγωγή αναλώσιμου εργατικού δυναμικού σύμφωνα με τους νόμους της αγοράς.
  • Καλυτέρευση εκπαίδευσης που οδηγεί στην πλήρη κατάρτιση επιστημόνων με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: